- Het aantal uitzenduren in Nederland is in 2023 met 14 procent gedaald.
- De koepel van uitzendorganisaties ABU verwijst onder meer naar de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor werknemers sneller een vast contract krijgen.
- Ook verschuift de rol van uitzendbureaus meer naar ondersteuning bij werving en selectie.
- Lees ook: Zwakke economie doet bijna 150.000 ondernemers stoppen in 2023, maar ook ruim 275.000 starters erbij
Uitzendkrachten in Nederland hebben het afgelopen jaar 14 procent minder uren gedraaid dan in 2022. Dat heeft uitzendbrancheorganisatie ABU dinsdag bekendgemaakt. Daarmee laat de uitzendbranche voor het tweede jaar op rij krimp zien.
In alle sectoren daalde het aantal uren, maar de grootste afname kwam voor rekening van de administratieve sector. Daar werkten uitzendkrachten in 2023 bijna een kwart minder uren dan het jaar daarvoor. Voor de industriële sector en de technische sector was de daling respectievelijk 9 procent en 10 procent. Ook de totale omzet in de branche liep terug, met 2 procent op jaarbasis.
Volgens een woordvoerster van de ABU zijn er verschillende oorzaken voor de krimp, waarbij onder meer de krapte op de arbeidsmarkt de uitzendbranche parten blijft spelen. Daardoor krijgen mensen bijvoorbeeld sneller een vast contract bij een werkgever.
Ook ondersteunen uitzendbureaus bedrijven steeds vaker bij werving en selectie, in plaats van dat zij uitzendpersoneel leveren, aldus de zegsvrouw.
In 2021 lag het aantal gewerkte uren nog 15 procent hoger en steeg de omzet met 18 procent. Die groei kwam met name door het herstel van coronajaar 2020, het jaar daarvoor. Toen liep de economie als gevolg van lockdowns flinke schade op en kwamen veel uitzenders zonder werk te zitten.